2021. már 02.

A mángold (3 in 1)

írta: Heqet09
A mángold (3 in 1)

Hirtelen ötlettől vezérelve vásároltam egy csomag mángold magot, amelyet nagy várakozásokkal vetettem el a kertben, A vállalkozást siker koronázta, és hamarosan szépen soroltak is a kis zöld növények. Meghálálva a locsolást egyre nagyobb szárakon, egyre nagyobb leveleket növesztettek és csodás formájával igazán a kert egyik dísze lett az ágyás. De ugye nem ezért termesztettem,.ne csak díszelegjen, lássuk, mit tud a konyhában!

20190528_173313.jpg

A mángold a disznóparajfélék családjába tartozó konyhakerti növény, legközelebbi rokona a cékla. Őshazája a Földközi-tenger vidéke és már az i.e. IV században is tesznek említést róla. Egészségre gyakorolt jótékony hatása miatt az ókori görögök és a rómaiak is igen sokra tartották. Egy jól megtermett mángold levélben benne van a napi K-vitamin szükségletünk háromszorosa! Mivel kiválóan tudja hasznosítani a földben lévő tápanyagokat, nagyobb mennyiségben található benne többek között magnézium, vas, mangán, réz, kálium, kalcium, foszfor és cink is. Gazdag A-vitaminban és C-vitamin tartalma a paradicsommal vetekszik

Erős antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatása is ismert, de véd a stressz okozta károsodásokkal szemben is. Kutatások igazolják, hogy jótékony hatással van a koleszterin- és a vércukorszintre, valamint a vérnyomásra és a keringésre.

 

A levelek színe az egészen világostól a haragos zöldig terjed, A levélnyelek is változatosan pompázhatnak, lehet vakítóan fehér, vörös vagy akár sárga is. Nálam az egyszerű fehér levélnyelű változat termett. Hatalmas, terjedelmes leveleket szedtem és elhatároztam, hogy spenót módjára fogom elkészíteni. A zsengébb leveleket saláták vagy turmixitalok készítésére is felhasználhatjuk. S, hogy miért írtam a  3 in 1 meghatározást a címben? Mert ezzel az egyetlen növénnyel helyettesíthetjük a spenótot, a rebarbarát és még a spárgát is. Ez utóbbi kettőt a levélnyél felhasználásával válthatjuk ki.

De, vissza a konyhába: mivel levelei (ellentétben a spenóttal) nem hajlamosak a tetvesedésre, így csak egy jó kis zuhanyt kaptak.

20190601_145525.jpg

Majd forró, sós vízben egy rövid ideig átfőztem.

Ezt követően éppen úgy készítettem el, ahogyan a spenótot szoktam.:

Zsíron reszelt fokhagymát óvatosan pirítva, majd lisztet hozzáadva rántást készítettem, egy kis őrölt pirospaprikát is adtam hozzá. A megfőzött mángold leveleket beleforgattam a rántásba és felöntöttem tejjel. Közben ízlés szerinti sóval szórtam. Végül az egészet botmixerrel tettem homogén állagúvá. A mángoldból készült főzelék nagy sikert aratott!

20190601_160344.jpg

 

Mivel igen nagy mennyiségben termett, és nagyon jól fagyasztható zöldségféléről van szó, így egy jelentős  mennyiség került belőle a fagyasztóba, ezért a téli időszakban sem kellett mellőzzük kiváló ízét és jótékony hatását.

 

Szólj hozzá

konyha spenót zöldség kert mángold